Meditacija
Aleksanderio technika

Vipassana meditacija

Vipassana – klasikinė, paprasta ir efektyvi meditacija.

Žodis vipassana yra kilęs iš senovės Indijos Pali kalbos. Žodžio reikšmė lietuvių kalboje – aiškus matymas (angliškai seeing clearly). Kalba eina apie savo kūne kylančių procesų (tame tarpe ir mąstymo) “matymą” - apie savo organizmo stebėjimą ir iš to kylantį savęs pažinimą.

Vipassana – tai savo kūno procesų stebėjimas ir leidimas jiems įvykti.

Kas tokį leidimą duoda? Stebėtojas. Kas tas stebėtojas? Tai tam tikra sąmonės dalis, kuri stebi organizmo fizinius ir psichinius procesus ir leidžia jiems įvykti. Kodėl šie procesai reikalauja stebėjimo ir leidimo? Todėl, kad labai dažnai, kasdieniniame gyvenime, šie procesai yra automatiškai užgniaužiami, nustumiami kažkur giliau.

Nors žmogus ir bando juos išstumti iš savo sąmonės, tačiau jie niekur nedingsta. Gilesniame lygmenyje šie procesai tarpusavyje saveikauja, vienas kitą įtakoja, blokuoja ir pan. Galiausiai pradeda dominuoti ir žmogaus kasdienybę įtakoti tik tam tikro tipo procesai – pvz. nerimas, įtampa, negatyvios mintys, baimė.

Meditacijos metu, stebint savo organizmą, visi šie procesai yra įvardijami ir jiems leidžiama įvykti. Pvz. kyla baimė, ji yra pastebima ir jai leidžiama įvykti. Paprastai, kasdieniniame gyvenime, kilusią baimę organizmas iš karto bando slopinti – pvz. racionalizuoja, bėga iš situacijos, sukelia įtampa, agresija ir pan. Meditacijos metu baimei duodamas leidimas. Gavęs tokį leidimą, baimės pojūtis pilnai užvaldo organizmą, o netrukus pasitraukia.

Taip yra su kiekvienu organizmo procesu, nesvarbu ar tai pojūtis, ar jausmas, ar mintis. Kiekvienas organizmo procesas bando įvykti. Jeigu mes jam tai draudžiame, tada jis pakartotinai bando tai daryti. Tokiu atveju ne tik, kad kyla vidinis triukšmas ir įtampa, bet ir be reikalo švaistoma energija. Meditacijos metu leidžiama įvykti visiems tiems procesams, kurie kaupiasi organizme. Būtent todėl meditacijos metu organizmas apsivalo – atkuriama skaidrumo būsena mintyse, fizinis kūnas pasidaro lengvesnis ir labiau atsipalaidavęs, padidėja koncentracija, atkuriama natūrali energijos tėkmė – tai ir yra pagrindinis meditacijos tikslas. Be to, meditacinė patirtis įtakoja ir kasdienybę – žmogus pasidaro ramesnis, lengviau ir pilnavertiškiau išgyvena įvairias situacijas, gali efektyviau spręsti kasdienines problemas ir pan.

Pavyzdžiui, koks nors žmogus, vengia tam tikros, jį gąsdinančios, minties, pats aiškiai to nesuvokdamas ar net visai nepastebėdamas. Kai žmogus tik pajaučia artėjant šią gąsdinančią mintį, jis iš karto ieško būtų, kaip nuo jos pabėgti, o pabėgimo būdų yra įvairiausių, kurie ilgainiui išsivysto į priklausomybes, pvz. daiktų pirkimas, televizoriaus žiūrėjimas, darbas, migdomieji, alkoholis ir t.t.

Meditacijos metu, tokiai gąsdinančiai minčiai yra suteikiamas leidimas “įvykti”. Kadangi leidimas suteikiamas iš stebėtojo pozicijos, žmogus neįeina į dialogą su šia mintimi ir ji jo neužvaldo, nes jis ją tiesiog stebi, tarsi iš šalies.

Taip pat galima dirbti ir su įvairiais kūno pojūčiais.

Pavyzdys iš asmeninės patirties: Prieš keletą metų turėjau problemų su apatine nugaros dalimi. Truputį pasėdėjus ant kėdės, prasidėdavo didelis skausmas ir toliau sėdint jis tik stiprėdavo. Todėl tekdavo gulėti lovoje ir net dirbti iš lovos, ir taip keletą metų.

Meditacijos metu, stebint savo organizmą, pavyko nuo šio skausmo išsivaduoti ir dabar galiu sėdėti, kiek tik noriu. Meditacijos metu, pajautęs pradinį skausmą nugaroje, jį įvardijau. Tada įvardijau baimės mintį, kad skausmas tuoj dar labiau sustiprės.

Anksčiau šie du procesai, skausmas apatinėje nugaros dalyje ir kylanti mintis, kad skausmas stiprės, buvo vienas su kitu glaudžiai susieti. Skausmą pajausdavau kūne, tada jis atsispindėdavo mintyje, tada tokia mintis skausmą kūne dar labiau pastiprindavo ir t.t. Tai buvo, kaip uždaras ciklas, veikiantis automatiškai. Mintis gražindavo energiją į skausmo židinį ir tokiu būdu jį sustiprindavo, o tada skausmas keldavo dar didesnį nerimą.

Meditacijos metu, pavyko šį automatinį ciklą sustabdyti. Paprasčiausiai stebint pradinį skausmą apatinėje nugaros dalyje, o taip pat stebint ir įvardijant mintį, ir tokiu būdu nepaleidžiant automatinio ciklo “skausmas-mintis-skausmas”, pirminis skausmas virto į šilumą ir netrukus išsisklaidė.

Tiesa, tai vyko per 10-ties dienų Vipassana meditacijos kursus, vykstančius ir Lietuvoje. Dirbant 10 dienų, galima įveikti daug gilesnes problemas, nei kad tarkim per puse valandos.

Kai kas meditaciją vertina neigiamai. Jie sako, kad nepraktiška praktikuoti rytus gyvenant vakaruose. Kad žmogus į meditaciją bėga nuo realaus gyvenimo. Kad žmogus meditacijos metu susijungia su malonumų centru ir jam daugiau nieko nebereikia – jis tampa „koralu“. Ir panašiai… Tačiau visa tai tėra šių žmonių pasiteisinimai, kodėl jie nemedituoja. Panašių pasiteisinimų jie turi ir dėl fizinės organizmo mankštos – neturiu laiko, sportuoju tvarkydama kambarius, nėra namuose sąlygų ir pan.

Galima tapti profesionaliu sportininku, dalyvauti varžybose, lygiai taip pat galima tapti budistu vienuoliu, atsiskirti nuo pasaulietiško gyvenimo. Kai kam tai atrodo patrauklu ir jie tam paskiria savo gyvenimą. Tačiau paprastam žmogui tereikia palaikyti optimalią organizmo veiklą – 30 min. fizinės mankštos ir tiek pat laiko meditacijos turėtų pilnai pakakti, o jeigu yra noras įveikti gilesnes problemas, galima užsirašyti ir į 10 dienų trunkančius Vipassana kursus.

Žemiau pateikiama technika yra truputį kitokia, nei praktikuojama per 10 dienų kursus, tačiau principas tas pats. Žemiau pateikiama technika tinka miesto žmogui, dirbančiam, turinčiam įvairių pareigų ir aktyvų pasaulietinį gyvenimą. Toks žmogus galbūt neturi laiko 10-ties dienų kursams ar meditacijos praktikoms po kelias valandas per dieną. Žemiau pateikiama meditacija nepriklauso nuo jokios religijos, ji nereikalauja kokių nors mantrų kartojimo ar pan. Kaip ir 10-ties dienų praktika, taip ir čia, yra tiesiog savo organizmo stebėjimas, matymas to, kas vyksta čia ir dabar.


Vipassana Meditacijos Technika

Versta iš “Shinzen Young – 5 Classic Meditations”

Atsisėskite arba atsigulkite ant žemės, taip kaip jums patogiau. Svarbu, kad stuburas būtų tiesus, jaustumėtės patogiai ir galėtumėte atsipalaiduoti. Įsitaisykite patogiai. Atkreipkite dėmesį į savo kūną, pajauskite jį visą ir pastebėkite, kaip kyla įvairūs pojūčiai. Vieni pojūčiai kyla dėl fizinių priežasčių – raumenų įtampa, rūbų svoris ir lietimasis prie kūno, oro temperatūra… Kiti pojūčiai kyla dėl fiziologinių priežasčių – kraujo pulsavimas, kvėpavimas, jūsų nuovargio arba sveikatos būklė… Dar kiti pojūčiai kyla dėl psichologinių priežasčių – emocijos, mintys. Pvz. jeigu jums įgriso, atsibodo, pasidarė nebeįdomu medituoti, tai sukels įvairius pojūčius organizme. Jeigu kyla seksualinės fantazijos – tuomet jausite erotinius pojūčius. Visus šiuos pojūčius vertinkite vienodai. Tiesiog sąmoningai pastebėkite, kur jie vyksta ir leiskite šiems pojūčiams daryti tai, ką jie nori padaryti. Jeigu pojūtis nori likti kūne – gerai, jeigu jis nori pasitraukti – gerai. Leiskite šiam pojūčiui “sušokti savo šokį”.

Visai nesvarbu, jeigu dauguma kylančių pojūčių yra nemalonūs – dažniausiai taip ir bus. Toks yra žmogaus organizmas – pilnas subtilių, pasąmonėje veikiančių diskomfortų. Kasdienybėje mes įvairiausiais būdais šių nemalonių pojūčių stengiamės išvengti, bet tada užgniaužti ir išstumti iš sąmoningos būsenos, jie įsitvirtina ir yra jaučiami pažeidžiamuose pasąmonės sluoksniuose, iškreipia mūsų suvokimą ir elgesį. Meditacijos metu mes šiuos pojūčius gražiname į sąmoningą būseną.

Jeigu jūs nesistengsite kontroliuoti organizmo veiklos, tuomet natūraliai būsite traukiami nuo vieno pojūčio prie kito. Vienu metu aktyviau veiks viena jūsų kūno dalis, galbūt pajausite niežulį ant savo nosies, bet netrukus jūsų dėmesį patrauks kita kūno dalis. Jeigu jūs neužfiksuosite savo dėmesio, jis pradės laisvai judėti po visą organizmą. Leiskite tam vykti.

Kiekvieną kartą, kai jūsų dėmesį patrauks tam tikra kūno dalis, įvardinkite garsiai, švelniu balsu, tos dalies pavadinimą. Šis įvardijimo procesas vadinamas stebėjimu ir tai yra viena iš pagrindinių Vipassanos technikų. Skambėti turėtų panašiai: kelis, krūtinė, rankos ir kakta, visas kūnas, viršutinė kūno dalis ir t.t.

Jūsų dėmesys gali išplisti po visą kūną arba būti sutelktas tik į konkrečias kūno dalis. Ir toliau vardinkite tuos pojūčius, kuriuos jaučiate stipriausiai. Į įvardintus dalykus atkreipkite savo dėmesį ir sąmoningai duokite leidimą šiems dalykams vykti.

Taip pat kils ir mintys. Kiekvieną kartą, kai kils mintis, jūs pradėsite galvoti – jūsų dėmesys persikels iš kūno pojūčių į mintis. Tai gerai. Leiskite tam vykti. Bet svarbu, kad tai įvardintumėte – garsiai pasakykite “mintys”. Mintį stebėkite taip pat, kaip ir kūno pojūčius – suteikite šiems procesams leidimą įvykti. Stebėkite, kaip mintis kyla, trumpai pabūna jūsų sąmonėje ir pasitraukia. Kai ji pasitrauks, galbūt jūsų dėmesį vėl patrauks kūno pojūčiai, o gal kita mintis. Bet kuriuo atveju visus šiuos procesus stebėkite ir leiskite jiems įvykti. Leiskite viskam ateiti ir praeiti. Dabar jūsų įvardijimo procesas skambės panašiai: veidas, krūtinė, mintys, rankos, rankos ir krūtinė, mintys, visas kūnas, mintys, mintys…

Meditaciją galite pagilinti pojūčių įvardijimą perkeldami į vidų. Vietoj garsinio įvardijimo, šį veiksmą darykite mintyse. Bet jeigu pastebėsite, kad esate užvaldomi minčių ir emocijų, vėl grįžkite prie garsinio vardijimo, nes girdint savo balsą lengviau išlaikyti dėmesį ir objektyvumą.

Nepamirškite, kad Vipassana yra galinga išlaisvinanti technika. Natūralu, jeigu atsiras didelis diskomfortas, kils nemalonios užslėptos emocijos, kūno drebulys, arba pojūtis, kad esate labai atviras ir pažeidžiamas … Tokie ar panašūs pojūčiai anksčiau ar vėliau kils. Viskas gerai. Leiskite jiems įvykti ir jie pasitrauks. Tokiu būdu išlaisvinamas organizme susikaupęs skausmas. Tai ženklai, kad viską darote teisingai, kad organizmas apsivalo gilesniuose sluoksniuose. Taigi jeigu kyla diskomfortas, sunkios emocijos, nemalonios fizinės reakcijos, tiesiog pasistenkite ir toliau medituoti. Netrukus šie namalonūs dalykai pasitrauks, o tuo pačiu bus įveiktas gilus psichologinis blokas.

Buda atrado, kad jeigu organizmo procesą pastebėsime ir leisime jam įvykti, tuomet, jeigu tai negatyvus procesas, jis pasitrauks, o jeigu pozityvus – bus jaučiamas sustiprintas šio proceso poveikis. Apie tai ir yra ši meditacija.


Meditacija
Aleksanderio technika
skaidrus.lt 2012-2021